Czy opakowanie kosmetyku naprawdę jest ważne? Wyniki pewnego badania.
Kto nigdy nie skusił się na wypróbowanie kosmetyku przez jego intrygujący wygląd, obiecujące informacje na opakowaniu lub promocyjną cenę- niech pierwszy rzuci kamieniem!
Sama bije się w pierś i szczerze mówię, że były sytuacje w których ciekawość, pochlebna opinia lub zwykły marketing zamroczyły mnie i poprowadziły prosto do kasy. Czasami były to trafne wybory, a czasami … pouczające i na przyszłość wiedziałam po co nie sięgać.
Nie wstydzę się tego i nikt z Was nie powinien 🙂
Niedawno wpadło mi w ręce wyjątkowo ciekawe badanie, które dotyczyło opakowań kosmetyków i tego jaki mają na nas wpływ podczas zakupów. Dla sprecyzowania- badanie dotyczyło opakowań kosmetyków, które należały do grupy innowacyjnych/nowoczesnych.
Jeżeli jesteś ciekaw czy : Opakowanie faktycznie ma znaczenie dla kupujących? Ile osób jest skłonnych kupić kosmetyk ze względu na urzekającą szatę graficzną? Czy hasło „INNOWACJA” działa jak wabik i czy więcej oczekujemy od takiego kosmetyku? To…zachęcam Cię nie tylko do prześledzenia wyników, ale w ramach zabawy do ankietowania samego siebie 🙂
A czym właściwie są te innowacyjne opakowania?
Nim na dobre wczytałam się w badanie wciąż krążyłam w myślach i zastanawiałam się czym właściwie są te „innowacyjne opakowania kosmetyczne.” Może wydać się to śmieszne, ale przed oczami stanęły mi nieznane, futurystyczne i absolutnie zaawansowane technicznie kosmetyki, których pewnie nie ma w Polsce.
Po przeczytaniu zaledwie kilku akapitów, uśmiechnęłam się ironicznie pod nosem, wytykając samej sobie tą dziecinną fantazję, ponieważ wyjaśnienie było prostsze niż moje wygórowane oczekiwania… 🙂
Innowacyjny kosmetyk można określić jako: niespotykany do tej pory, zupełnie nowy, albo ulepszony pod jakimś względem. Choć słowo „innowacja” może jednoznacznie kojarzyć się z czymś szczególnie rozwiniętym to w przypadku opakowania są to bardzo przyziemne i subtelne rzeczy.
Innowacyjny może być: styl i forma przekazu informacji, kosmetyk z precyzyjnym dozownikiem lub wygodnym aplikatorem, opakowanie z materiału biodegradowalnego, opakowanie o oryginalnym kształcie lub pięknym wzornictwie.
Brzmi znajomo? Powiedzmy… Być może niektóre z tych określeń rozbudzają Twoją wyobraźnie , ale dla mnie nic nie obrazuje tego tak dobrze jak przykłady. Jestem przekonana, że już spotkałeś się z innowacyjnymi opakowaniami kosmetycznymi, ale nie byłeś świadomy (podobnie jak ja), że tak się je określa. Należą do nich np.:
Fikuśna tuba w kształcie liścia aloesowego, kremy z systemem air-less maksymalnie wykańczającą kosmetyk, dwufazowe układy np. dwie połówki kremu w jednym opakowaniu, wykręcany korektor z pędzelkiem, krem pod oczy z nakładką masująca, żel oczyszczający do twarzy z silikonową szczoteczką, balsam do ust w kształcie strzykawki, piękne maski w płachcie z twarzami zwierzaków, szczegółowe opisy na kosmetyku z instrukcją obrazkową, wynikami badań czy chwytliwym sloganem etc.
Kim byli ankietowani i co wkładali do koszyka?
Badanie miało charakter ankietowy i uczestniczyło w nim łącznie 100 osób w różnym wieku. W przeważającej części były to kobiety 72%, a mężczyźni stanowili pozostałe 28%. Największy odsetek stanowiły młode osoby w wieku 21-34 lata (54%) i średnim wieku 35-45% (20%)
Ankietowani najchętniej kupowali kosmetyki do pielęgnacji ciała 26%, włosów 21%, do makijażu 17% i w 14% były to wody toaletowe i perfumy. Miejscem w którym najczęściej robiono zakupy była drogeria – aż 73% co nie powinno być zaskoczeniem. Inne miejsca nie przekraczały wartości kilkunastu procent i najrzadziej odwiedzana była apteka- tylko 1%. Którą osobiście postawiłabym na 2 miejscu 🙂
Co wpływało na wybór kosmetyku?
Najważniejszymi czynnikami branymi pod uwagę była marka (72%), znajomość produktu (60%) i niewiele mniej bo 58% cena. Zwróćcie jednak uwagę na to, że opakowanie wcale nie miało tak małego znaczenia (40%) i było wyżej punktowane niż czyjeś polecenie czy opinia (25%), która mogłaby wydawać się pomocna przy wyborze 🙂
Czy opakowanie kosmetyku było ważne?
Choć pytanie nie należało do trudnych, 5 stopniowa skala odpowiedzi, dawała duży wybór zwłaszcza tym osobom, które nie były pewne swoich odczuć. Punktacja: (1-nieważne, 2-mało ważne, 3-średnio ważne, 4-ważne i 5-bardzo ważne)
Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że sprawa wcale nie jest taka błaha. Zwłaszcza, że przeważały dwie zbliżone do siebie odpowiedzi. Więcej niż połowa osób zadeklarowała, że opakowanie kosmetyku jest dla nich ważne (64 %) lub średnio ważne (ok. 53%). I tylko 3% ankietowanych uznało, że jest to rzecz nieistotna.
A więc co w tym opakowaniu było najważniejsze?
Ankietując sama siebie i porównując to do ogólnych wyników, mam podobne preferencję tylko w dwóch przypadkach. Najistotniejsze dla mnie są informacje zamieszczone na opakowaniu i tak też uznało 45% osób, co uważam za niezły wynik. Komfort i łatwość użytkowania kosmetyku, jest dla mnie drugorzędową sprawą, ale wg. ankietowanych właśnie to jest rzeczą najważniejszą (56%)
Nierzadko zawieszam wzrok na pięknym opakowaniu i uważam, że to rzecz zupełnie normalna. Cóż może być złego w tym, aby przez chwilę nacieszyć oko :-)? Pozostaje pytanie co dalej po zobaczeniu takiego kosmetyku? Jeżeli nie ma tego co nas interesuje i główną motywacją staje się atrakcyjny wygląd to dość łatwo możemy wpadać w pułapkę i pod wpływem impulsu robić nieprzemyślane zakupy.
Jak się okazuje ankietowani mają wysokie poczucie estetyki i aż w 52% szata graficzna była dla nich istotna. Co ciekawe tak samo została oceniona funkcjonalność. Wynika z tego, że chcemy mieć praktyczny ale i dobrze prezentujący się kosmetyk.
Rodzaj materiału, kwestie dalszego losu opakowania i jego wpływ na ekologię były najmniej interesujące dla badanych (13-15%). Obserwuje, że świadomość w tym obszarze wciąż się zwiększa, na kosmetykach są też oznaczenia informujące o tworzywie czy tym, że opakowanie nadaje się do recyklingu. Zastanawiam się jednak czy symbolika jest oczywiste dla każdego? Z pewnością gdyby wyszczególnić na opakowaniu „Opakowanie ekologiczne/bezpieczne dla środowiska” odbiór mógłby być inny.
Innowacyjny kosmetyk – co zwraca szczególną uwagę ?
Krzyczące z opakowań hasła w stylu NOWOŚĆ/ INNOWACJA lub bardzo wymyśle systemy (jak na zdjęciu) tworzą wokół siebie aurę tajemniczości co sprawia, że nieco ponad 50% ankietowanych chce je wypróbować. Aż 73% osób ma oczekiwania jakościowe wobec takiego kosmetyku i nieśmiało mogę sobie tylko dodatkowo wysnuć, że wiąże z nimi lepsze efekty.
Już na samym początku ankiety padła deklaracja ze strony badanych (72%), że marka jest dla nich istotna gdy wybierają kosmetyki. Nie inaczej jest w przypadku gdy w ofercie ulubionej firmy pojawi się nowość i 68% ankietowanych skłania się wtedy do jego zakupu. Jak widać marka jest dość mocno zakorzeniona w naszym umyśle i jesteśmy do niej przywiązani.
Co ciekawe jak wcześniej respondenci nie liczyli się ze zdaniem osób trzecich przy wyborze kosmetyków tak w przypadku zupełnej nowości 60% badawczo słucha opinii znajomych. Być może nie wygląda to elegancko…ale wydaje mi się całkiem zrozumiałe 🙂
Ciekawość i oczekiwania wygrywają w przypadku kosmetyków innowacyjnych i cena okazała się najmniej ważna -tylko 31%. Nie oznacza to, że badani byli totalnie rozrzutni i rozsądnych 45% osób brało pod uwagę rabaty i ceny okazjonalne.
Nowatorskie podejście do zabezpieczenia kosmetyku i podnoszące komfort jego stosowana… czyli co?
Ponieważ, ankietowani w zdecydowany sposób okazali zainteresowanie samym opakowaniem, temat został pociągnięty. Uczestników zapytano jak istotne są w takim razie pewne udogodnienia czy techniczne aspekty związane z innowacyjnym kosmetykiem?
Przyznam, że z pewnymi rzeczami w ogóle się nie spotkałam, a niektóre z nich wręcz mnie onieśmieliły. Nie mam też pomysłu które marki oferują podobne „gadżety” i gdzie tego szukać na sklepowej półce, bo domyślam się, że w sieci jest to łatwiejsze.
Mam na myśli tutaj : System samochłodzący do kremów, elektroniczny wskaźnik kontrolujący termin ważności i zużycie kosmetyku, opakowanie ze światłem LEDowym. O ile dwa pierwsze przykłady wydając się ciekawe, uzasadnione i mają potencjał tak w przypadku świateł LED … sama nie wiem jakąż miałyby spełniać funkcję, biorąc pod uwagę że światłoterapia ma dość szerokie spektrum raczej lecznicze.
Analizując jednak wykres : Najwięcej osób doceniło zamknięcia kosmetyków, które mogłyby wyeliminować użycie konserwantów (53%) oraz opakowania inteligentne, które informowałyby o zużyciu i terminie ważności (34%). Tak jak wcześniej zwrócono też uwagę na wygodę i przyklejane perfumy na ciało wydały się interesujące dla blisko 30% osób
Za średnio ważne innowacje uznano systemy chłodzące kremy (34%) oraz dozowniki podwójne pozwalające na mieszanie substancji aktywnych z dwóch tubek.
Podsumowując :
Nie mam wątpliwości, że opakowalnictwo jako jednak z gałęzi (raczej niedostrzegalna dla kupujących) przemysłu kosmetycznego bardzo dynamicznie się rozwija. Mało tego, musi nie tylko odpowiadać na obecne potrzeby i trendy, ale też wykazać się niemałą pomysłowością, ponieważ to bardzo konkurencyjna branża.
Osobiście po przeczytaniu i prześledzeniu badania przy okazji kolejnych zakupów badawczo przyglądałam się kosmetykom. Spontaniczne i bezrefleksyjne zakupy nie są u mnie częste, jednak moja świadomość wzrosła i staram się podchodzić do nich z jeszcze większa uważnością. Przede wszystkim pamiętać po co przyszłam, porównywać składy i ceny i na tej podstawie dokonywać zakupów w przypadku „innowacji”. Mam nadzieje, że podobnie zadzieje się u Ciebie 🙂
To nie jest wpis sponsorowany
A na Tobie opakowanie robi wrażenie i zachęca do zakupu? A może dałeś się zwieść i kosmetyk nie spełnił oczekiwań? U mnie się tak zdarzyło… 🙂 Napisz o tym w komentarzu, chętnie przeczytam 🙂
Kaja
Źródło:
Dane na podstawie :”Konsumencka ocena innowacyjnych opakowań kosmetycznych” Agnieszka Cholewa-Wójcik. Handel Wewnętrzny 2015;2(355):74-78.[Stan na 18.01.2019]
0 Comments